Co daje dzieciom socjoterapia?
02.08.2022
?Integracja, poznawanie emocji i współpraca w grupie to temat dzisiejszych warsztatów socjoterapeutycznych, które odbyły się w ramach projektu „Skrzydła Mocy” dofinansowanego z budżetu Województwa Mazowieckiego ???
☘️Socjoterapia to doskonała okazja do pokonania nieśmiałości, przebudowania negatywnych sądów o sobie,nauka rozpoznawania i nazywania emocji, a przede wszystkim nauka nowych wzorców zachowań☺️
?My uwielbiamy pracę socjoterapeutyczną i polecamy ją z całego serca,zwłaszcza dla dzieci które mają trudności w kontaktach międzyludzkich, zaburzenia rozwojowe lub kryzysy psychiczne. Jest pomocna również w edukacji dzieci i młodzieży na temat samoświadomości.?‍?‍?‍? ?

Socjoterapia skierowana jest do wszystkich osób, które doświadczają różnego rodzaju trudności w kontaktach społecznych. Mogą to być problemy spowodowane zarówno krótko- jak i długotrwale doświadczanymi negatywnymi sytuacjami, problemami natury osobistej lub psychicznej. Można tu wskazać:

  • zaburzenia emocjonalne, rozwojowe,
  • zaburzenia zachowania,
  • niedostosowanie społeczne,
  • fobie, depresje,
  • niepełnosprawność,
  • trudności życiowe, osobiste

Celem jest wyzdrowienie i utrzymanie zdrowia psychicznego pacjentów.

Cele socjoterapii

Socjoterapia ma na celu ukształtowanie prawidłowych wzorców zachowań społecznych poprzez różnego rodzaju zajęcia grupowe. Dzięki nim uczestnik poznaje zasady funkcjonowania w społeczeństwie, uczy się odczytywać własne emocje i odpowiednio je wyrażać; buduje pewność siebie, poczucie własnej wartości i uwagi dzięki przynależności do grupy, która rozumie jej potrzeby i z którą może dzielić się swoimi spostrzeżeniami. Pozwala odreagować emocjonalnie od negatywnych sytuacji, które dotykają go poza grupą, równocześnie ucząc się zasad jej funkcjonowania, co wspomaga proces integracji społecznej. Można więc wskazać trzy główne cele socjoterapii:

  • terapeutyczny – rozmowa, odreagowanie, integracja;
  • edukacyjny – zasady funkcjonowania w grupie, rozpoznawanie emocji;
  • rozwojowy – kształtowanie nowych umiejętności

Poprzez pokazywanie i kształtowanie pozytywnych wzorców, terapeuta podnosi motywację uczestnika do dalszej pracy nad sobą.

W zależności od potrzeb osób będących w grupie, dostosowuje się rodzaje zajęć w taki sposób, aby były jak najefektywniejsze – odpowiednie do wieku, rodzaju schorzeń czy zaburzeń, które wymagają korekty. Schemat całości wygląda jednak następująco:

  • ustalenie zasad współpracy,
  • integracja grupy,
  • wspólne omawianie ćwiczeń, dzielenie się spostrzeżeniami

Na samym początku zajęć terapeuta powinien wskazać, jakie zasady obowiązują w grupie. Uczestnicy powinni czuć się bezpiecznie i komfortowo, należy więc zadbać o to, aby każdy pracował nad dobrą atmosferą. Zwracanie się do siebie z szacunkiem, unikanie zachowań agresywnych, nie przerywanie podczas mówienia – te wszystkie aspekty trzeba uzgodnić już na wstępie, gdyż przekłada się to na przebieg całej terapii; dodatkowo jest to też pierwszym zabiegiem edukacyjnym odnośnie funkcjonowania w grupie.

Ważną częścią socjoterapii jest dyskusja i możliwość omówienia zajęć przez uczestników – podzielenie się swoimi odczuciami i wrażeniami, wspólna rozmowa i końcowe omówienie zajęć przez terapeutę.

 

 

Telefon Formularz kontaktowy
×
Masz pytania?
Chętnie na nie odpowiem